Over merchandise en merchandising

#Stage – Hangover

 

Nee mensen, ik zit nu niet te bloggen met een enorme kater. Gelukkig niet zelfs want ik moet om 4 uur alweer aan het bier! Nee, de titel slaat op een feest wat ieder jaar op de eerste donderdag van  december georganiseerd wordt in Breda. Dit jaar alweer voor de vierde keer. Ik heb het voorrecht gehad om zelf twee edities van dit feest mede te mogen organiseren. De Hangover is een feest wat ooit is opgezet door Damesdispuut PEPE en Herendispuut Dagobert. De insteek was om een toegankelijk feest, met een bekende DJ, neer te zetten voor geheel studerend Breda. Op de voorgaande edities hebben niemand minder dan The Flexican & Sef, Erick E en Benny Rodrigues hun plaatjes al ten gehore gebracht.

Oké, genoeg informatie zo zou ik zeggen. De insteek van mijn blog deze week is hoe ik toentertijd ben omgesprongen met de hoofdsponsor en hoe ik dat nu zou doen.

Vorig jaar

Hoe was ik vorig jaar ook eigenlijk alweer begonnen? Met een bespreking denk ik, samen met de andere commissieleden. De taken werden verdeeld en iedereen ging zijn actiepunten uitvoeren. Mijn actiepunten waren dingen zoals offertes opvragen voor DJ’s, sponsoring lopen en de contactpersoon zijn voor de hoofdsponsor. Ik werd daarvoor aangewezen omdat we de lead voor de sponsor hadden gekregen van een oud-lid van ons dispuut.

Ik was helemaal klaar om te gaan zorgen dat de Hangover weer een top feest zou gaan worden! De hoofdsponsor was al binnen dus daar hoefde ik niet meer naar om te kijken. Het geld is binnen. Dat is waar ik aan dacht. Mijn aanpak en mijn benadering van de hoofdsponsor had natuurlijk anders gemoeten (achteraf gezien). Ik bekeek het vanuit de perceptie van Dagobert, mijn dispuut. Wat is nou het beste voor Dagobert? Dat er zoveel mogelijk geld binnen komt toch?

Het had natuurlijk anders aangepakt moeten worden. Ik had moeten denken vanuit de perceptie wat wij konden doen voor de hoofdsponsor. Ze geven ons niet voor niks dat geld. Dat doen ze met een reden, zodat ze er zelf beter uit komen. Doe je dat door een banner op te hangen op het feest zelf? Door hun logo meerdere malen per avond op de beamerpresentatie voorbij te laten komen? Ik dacht van wel.

Nu

Mijn insteek was gewoon compleet verkeerd. Je moet je gewoon altijd blijven bedenken wat levert het de hoofdsponsor op dat zij ons ‘gratis’ geld geven!? Gratis geld mensen, dat was het. Maar dat betekent niet dat je er niks meer voor hoeft te doen. Integendeel juist. Je moest er juist hard aan trekken en zorgen dat alles goed was voor de hoofdsponsor.

Gelukkig is het uiteindelijk allemaal goed afgelopen. Met de kennis van nu had ik het in ieder geval compleet anders aangepakt.

Bij Merchandise.nl krijgen we iedere dag wel 2 of meer aanvragen of we willen sponsoren, meestal in ruil voor naamsbekendheid. Richard zei laatst:

Als ik op alle sponsoraanvragen in zou gaan die ons naamsbekendheid beloven waren we over 2 maanden wereldberoemd. En failliet

Moraal van het verhaal. Je moet goed inschatten wat de waarde is van een sponsor. Bekijk het vanuit hun oogpunt. Dan pas kom je erachter waarom de sponsor geld geeft.

Marnix van Kruijsdijk

Deze post is geschreven door

Stagiair bij Merchandise.nl van september 2012 tot eind januari 2013 - 3de jaars commerciële economie student aan de Avans Hogeschool te Breda

Ik schreef al 13 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: Twitter | LinkedIn

Reacties zijn gesloten.