Over merchandise en merchandising

#Stage – Hoe je zorgt dat mensen jouw enquête invullen!

 

VinkAllereerst hartelijk dank voor alle reacties op Facebook, Twitter en deze blogpagina zelf. Het heeft mij heel erg geholpen en ben dan ook blij om te vertellen dat de enquête verstuurd is. Hoe ik dat nu heb aangepakt, ga ik hieronder vertellen.

Uit een van de tips kwam naar voren dat je gewoon enquêtes mag verspreiden mits deze maar onafhankelijk is. Ik heb de enquête ontdaan van alle mogelijke bedrijfsreferenties en verspreid via mijn Avans mailadres.

Hoe hebben we het aangepakt?

Richard en ik hebben uiteindelijk heel vaak de enquête aangepast totdat hij af was. Waar ik in eerste instantie aan kwam zetten met een onoverzichtelijke enquête van maarliefst 20 vragen zijn we geëindigd bij een enquête van maar 8 vragen. Maar wel 8 hele goede, makkelijk te beantwoorden en relevante vragen. Iedere vraag hebben we steeds maar weer opnieuw kritisch bekeken. Wat staat er nou eigenlijk, kan een respondent deze vraag beantwoorden, is deze vraag logisch en wat voor uitkomsten kan ik verwachten? Zijn deze uitkomsten relevant voor mijn onderzoek? Zo niet? Streep erdoor en aanpassen.

In mijn begeleidende mail en introtekst bij de enquête stond heel duidelijk vermeld wie ik ben, waarvan ik ben, wat je kan verwachten, hoelang de enquête zou duren en dat er ook nog iets te winnen valt. We verloten namelijk onder diegenen die de enquête hebben ingevuld twee PromoPoefs.

Het resultaat

Al dit heeft geleid tot een hele korte en bondige enquête die niet langer dan 2 minuten duurt om hem in te kunnen vullen en daarmee bedoel ik ook echt niet langer dan 2 minuten! Ik heb mijn te onderzoeken doelgroep gecategoriseerd in verschillende groepen respondenten en iedere groep heeft een eigen link ontvangen met daarin de enquête. Deze heb ik inmiddels gemaild met het verzoek om mijn enquête in te vullen. Ik kan je nu al vertellen dat ik veel verschillende uitkomsten zie bij de verschillende groepen. Nog een paar dagen wachten en dan kan ik beginnen met het verwerken. Nogmaals dank voor alle tips!

En misschien nog wel het leukste om te weten, de respons op mijn enquête lag binnen 24 uur al boven de 10%!

Marnix van Kruijsdijk

Deze post is geschreven door

Stagiair bij Merchandise.nl van september 2012 tot eind januari 2013 - 3de jaars commerciële economie student aan de Avans Hogeschool te Breda

Ik schreef al 13 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: Twitter | LinkedIn

Reacties zijn gesloten.