Over merchandise en merchandising

10 korte merchandising tips.

 

1: Zeefdruk is geen offset – Houd er rekening mee dat drukwerk op textiel slechts in een beperkte resolutie werkt en je met exacte kleuren drukt. Kleurovergangen en detaillering kunnen altijd slechts bij benadering gedrukt worden.

2:  Borduren is niet drukken  – Ga maar na; hoe vaak kun je met een naaldje een gaatje in een papiertje maken voor het stuk gaat? “resolutie” is dus niet van de orde, kleurovergangen zijn nog slechter te benaderen dan hierboven en detaillering is echt heel beperkt. Probeer eens te ontwerpen op 20-25 DPI (al is dit ook geen exacte wetenschap).

3:  Oplage bepaalt de prijs  – Bij vrijwel alle processen m.b.t. personalisering zitten de meeste kosten in de voorbereiding. Kleine oplages kunnen in principe niet voordelig geleverd worden (met uitzondering van flexprint of flockdruk, welke ik een andere keer zal behandelen; deze methodes worden echter in verhouding niet veel voordeliger bij grote oplages). Vraag dan ook altijd na bij je leverancier of er nog bijkomende kosten zijn als je deze niet op een offerte ziet. Niemand houdt van onprettige financiele verrassingen achteraf.

4:  Bijmaken kost ook gewoon geld  – Ja, er zijn kortingen bij herproductie van gepersonaliseerde artikelen. Bij borduringen bespaar je op de borduurkaart, bij zeefdruk op de films. Echter, vaak zijn deze slechts een klein onderdeel van de totale kosten. Borduurkaarten zijn hierop een uitzondering, maar, als je  bij een herproductie van bedrukte t-shirts in 1 kleur ineens een korting van € 50,- of meer krijgt, ga er dan maar vanuit dat je de eerste keer teveel betaald hebt. Beter bekijk je vooraf je opties en probeer je in één run meteen voldoende merchandise te maken om een tijdje vooruit te kunnen.

5: Alle keuzes zijn moeilijk – Wil je je merchandise gaan verkopen, houd het dan in beginsel simpel; hoe meer keuze je je klanten biedt,  hoe moeilijker deze keuze voor hen is. Vaak werkt het erg goed om slechts met enkele designs te werken en deze ook eerst vrijwel uit te verkopen voor je nieuwe merchandise gaat produceren.

6: Wat, GRATIS?? – Produceer kleine items als stickers, aanstekers  of buttons die je bij iedere aankoop weg kunt geven. In verhouding zijn deze vaak niet zo duur en je vergroot er je naamsbekendheid ontzettend  mee. Daarnaast is iedereen blij iets te krijgen (we blijven Nederlanders) en kun je deze items ook voor een klein bedrag verkopen aan klanten die geen andere aankopen bij je doen.

7: Vragen staat vrij – Win vooraf voldoende informatie in zodat je je eigen keuzes zo overwogen mogelijk kunt maken. Een producent die je vragen niet wil beantwoorden is waarschijnlijk ook niet een producent waar je mee samen wilt werken. Om er nog maar een cliché tegenaan te gooien; domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.

8:  Besparen kan waarschijnlijk wel ergens op  – Vraag je producent gerust of je iets kunt doen waardoor de prijs enigszins omlaag kan. Zo geven wij bijvoorbeeld korting op textieldruk als meerkleurendrukken aangeleverd worden als PSD document met iedere kleur in een verschillende laag.

9:  Planning is altijd belangrijk  – Koop geen grote hoeveelheden merchandise in net voor je vakantie, maar probeer het zo uit te kienen dat je je grote inkopen doet op een moment dat je ook dicht voor je grote verkopen zit. Voorraad kost simpelweg geld.

10:  Zoek een goede merchandiser met verstand van zaken  – Dingen als positionering,  afmeting  en detaillering  van prints en  borduringen moeten vanzelfsprekende zaken zijn voor een merchandiser. Heeft hij (of zij) hier geen verstand van dan is de kans natuurlijk aanwezig dat je uiteindelijk ook niet krijgt wat je wilt. Meestal is het geen enkel probleem om vooraf een druk- of borduurproef te ontvangen zodat je zoveel mogelijk controle over je producten hebt.

Deze post is geschreven door

Ik ben de eigenaar van Merchandise.nl. Naast dit blog (dat vakgerelateerd is) blog ik ook op Theuws.com. Daarnaast geef ik workshops en schrijf ik incidenteel voor Marketingfacts.nl.

Ik schreef al 344 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: Twitter | Google+ | LinkedIn

Reacties zijn gesloten.