Over merchandise en merchandising

Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part II

 

In de eerste blog over de maatverdeling van je merch of kledinglijn hebben we het gehad over hoe je de maatverdeling zo goed mogelijk kunt inschatten.
Maar wat kun je doen om ervoor te zorgen dat je publiek de juiste maat aanschaft? Of als je niet al je artikelen verkoopt?

De grootste trigger voor iemand om merch of kleding aan te schaffen is identificatie met hun idool. Fans willen graag uitdragen dat ze bij jou horen door een cap of shirt van jouw kledinglijn aan te schaffen. Maar het belangrijkste punt dat invloed heeft op de aanschaf van producten is: smaak.

Over smaak valt niet te twisten

Foto door Nathan Dumlao, Unsplash

Dat is zeker waar. Daarom weet je van tevoren nooit 100% zeker of een bepaald design of artikel aanslaat bij de doelgroep. En dat geldt ook voor de maatverdeling. De een vindt een ruimer of oversized shirt fijner zitten en koopt liever een maatje groter. Terwijl de ander houdt van kleding die meer aansluit of strakker zit. Het feit dat iemand een maatje S heeft betekent niet automatisch dat ze ook een maatje S zullen aanschaffen. Daarom vormt een goede kennis van je doelgroep de basis voor de maatverdeling van je merch of kledinglijn.

Maatverdeling van je merch of kledinglijn: webshops en live momenten

De ene maat M is de andere niet, dat kan verschillen per merk of materiaal. Een overzichtelijke maattabel op je webshop helpt jouw fans om direct de juiste maat te bestellen. En om een betere inschatting te maken van hoe het shirt valt.
Daarom is het ook slim om een ‘standaard’ of veelvoorkomend merk t-shirt te kiezen. Mensen die regelmatig merchandise kopen weten al welke maat ze hebben van een Gildan of Fruit of the Loom.

Bij de verkoop van merch tijdens live momenten kun je de crew jouw merch laten dragen. Zo zien je fans in één oogopslag hoe een artikel eruit ziet als het gedragen wordt. En ze kunnen beter inschatten welke maat ze het beste kunnen kiezen.

Een ongeschreven regel: ‘never wear your own merch’. Hier wat voorbeelden van (grote) artiesten die zich niet aan de regels houden 😉

p.s. voor Lemmy maken we een uitzondering, want, Lemmy.

 

Wat kun je doen als je artikelen over hebt? Je kunt kiezen voor een blindgrab, dat wordt voornamelijk gebruikt op webshops. De klant kan aangeven welk maat hij of zij heeft, en tegen een gereduceerde prijs krijgt hij of zij ze een willekeurig shirt in de desbetreffende maat.

Je kunt die laatste paar items eventueel ook weggeven, bijvoorbeeld aan de geluidsman, boeker of promotor van een van je optredens. Dat is altijd beter dan dat het ergens in een magazijn blijft liggen en/of uiteindelijk wordt weggegooid. Het is namelijk toch weer een stukje extra promotie als mensen in de industrie met jouw shirts rondlopen.


Nog even op een rijtje:

  • Zorg voor overzichtelijke maattabellen op je webshop;
  • Laat je crew tijdens live momenten jouw merch dragen, maar draag zelf nooit merch van je eigen band;
  • Kies voor een blindgrab om overtallige kleding toch te verkopen, of geef het weg aan mensen om je heen.

Andere blogs uit deze serie

  1. Alles wat er te weten valt over merchandise
  2. Hoelang voor je show moet je je merchandise bestellen?
  3. Merchandise bijbestellen en naleveren op tour
  4. Levertijd van een custom made kledinglijn
  5. Custom made producten
  6. Wat beïnvloedt de levertijd van een bestelling?
  7. Denk verder, gelegenheden voor merchandise in de toekomst
  8. Een budget opstellen voor je merch of kledinglijn
  9. Staffels en inkoop van textiel
  10. Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part I
  11. Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part II

Tot de volgende!

Deze post is geschreven door

Stagiaire bij Merchandise.nl van september t/m december 2017 - derdejaars studente communicatie aan Fontys ACI in Tilburg

Ik schreef al 16 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: