Over merchandise en merchandising

Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part I

 

Naast het aantal artikelen binnen je bestelling is de maatverdeling van je merch of kledinglijn ook een belangrijk punt.
Na het lezen van deze blog weet je waar je je maatverdeling op kunt baseren en hoe je het zo goed mogelijk kunt inschatten.

Foto door Igor Ovsyannykov, Unsplash

Het blijft een gok, de maatverdeling van je merch of kledinglijn. Je kunt van tevoren nooit precies weten hoeveel artikelen van elke maat je exact moet hebben. Vooral als je voor het eerst de maatverdeling van je bestelling moet inschatten.

 

Er zijn twee punten die erg bepalend zijn voor de maatverdeling van je merch of kledinglijn. Dat zijn je doelgroep en eerdere verkoopgegevens. Je weet zelf het beste wie je publiek is en naar welke maten de meeste vraag is. Als de verkoop van merch tijdens een live optreden of van je webshop goed wordt bijgehouden, weet je beter welke maten goed lopen en welke maten er vaak overblijven. Hier kun je dan rekening mee houden bij een volgende bestelling.

Overzicht van de mogelijke maatverdeling

Een overzicht van de mogelijke maatverdeling van je merch of kledinglijn kan je hierbij helpen.

Deze grafiek laat een mogelijke maatverdeling van een metal- of rockband zien. Het publiek bestaat vaak grotendeels uit mannelijke fans. Bovendien hebben velen de voorkeur voor een grotere maat, het is niet erg als een t-shirt wat losser zit. De grotere maten doen het dus altijd goed.
Dit is slechts een voorbeeld, er zijn ook genoeg metalbands met voornamelijk vrouwelijke fans. Je kunt zo’n tabel en de aantallen dus volledig aanpassen op jouw specifieke publiek.

Bovendien kun je verschillende maten binnen je bestelling ook combineren met dames- en zelfs kinderkleding. Handig als je zowel veel mannelijke als vrouwelijke fans hebt. Let er dan wel op dat je ontwerp niet te groot is!

Nog een voorbeeld is te zien in deze grafiek. De focus ligt hier op de kleinere maten. Dit zou de maatverdeling kunnen zijn van een popartiest met vooral enthousiast gillende meiden en jongeren als fanbase. Of van een YouTuber die zich richt op jong publiek.

Maatverdeling van je merch of kledinglijn: laat je adviseren

Bovendien hoef je niet per se kleding in elke maat aan te bieden. Helemaal wanneer je voor het eerst begint met het verkopen van merch of artikelen uit je kledinglijn. Het is dan aan te raden om voor de meest gangbare maten binnen je doelgroep te gaan. Kies bijvoorbeeld alleen voor de maten M, L en XL. Kijk hoe dit loopt en waar je publiek verder naar vraagt. Dit kun je als basis gebruiken voor je volgende bestelling.

Het is niet zo dat je extra moet betalen naarmate je meer variatie in je maatverdeling wil. Voor je die-hard fan die altijd vooraan staat bij je shows kun je best apart een maatje XXL of 3XL bestellen, dat kost verder niks extra’s.

Je moet dus ergens beginnen, en gaandeweg merk je wat wel en wat niet werkt. Laat je hierin vooral adviseren door personen die al langer merch verkopen of een eigen kledinglijn hebben. En door onze professionals met jarenlange ervaring.
Samen met een goede kennis van je doelgroep is dat de beste maat om mee te meten.

In de volgende blog gaan we verder in op de maatverdeling van je merch of kledinglijn.


Nog even op een rijtje:

  • Je doelgroep en eerdere verkoopgegevens zijn bepalend voor de maatverdeling van je merch of kledinglijn;
  • Kies voor een beperkt aantal maten, kijk hoe dit loopt en pas je volgende bestelling hierop aan;
  • Vraag om advies van personen met ervaring en kennis over de maatverdeling van je merch of kledinglijn.

Tot de volgende!

Andere blogs uit deze serie

  1. Alles wat er te weten valt over merchandise
  2. Hoelang voor je show moet je je merchandise bestellen?
  3. Merchandise bijbestellen en naleveren op tour
  4. Levertijd van een custom made kledinglijn
  5. Custom made producten
  6. Wat beïnvloedt de levertijd van een bestelling?
  7. Denk verder, gelegenheden voor merchandise in de toekomst
  8. Een budget opstellen voor je merch of kledinglijn
  9. Staffels en inkoop van textiel
  10. Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part I
  11. Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part II
  12. Je doelgroep kennen en bepalen, waarom is dat zo belangrijk?

Deze post is geschreven door

Stagiaire bij Merchandise.nl van september t/m december 2017 - derdejaars studente communicatie aan Fontys ACI in Tilburg

Ik schreef al 16 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: