Over merchandise en merchandising

Merchandise, myself and I

 

Dit is een gastblog door Stijn Lamers van Market-It

Wat wij bij Market-it doen lijkt eigenlijk best veel op wat er allemaal gebeurt onder de grote paraplu van Merchandise.nl. Een klant komt naar ons toe met de vraag naar nieuwe content voor de website, een campagne voor op social media, een nieuwe huisstijl, of gewoon het totaalplaatje waar dit alles op maat ingepast wordt.

Precies hetzelfde, maar dan anders

De sleutelterm hierin is ‘op maat’. Wat wij doen is maatwerk. Je kunt geen oude logo’s recyclen voor een nieuwe klant. Je kunt niet de namen veranderen in een tekst en hem door laten gaan voor een gloednieuw blog. Nee, we doen alles op maat. Precies hetzelfde dus wat Merchandise ook doet, maar dan anders. Op maat. Precies zoals de klant het wil.

Het enige verschil is dat het bij ons vooral digitaal is, en bij Merchandise tastbaar. Nou ja, dat is natuurlijk ook niet helemaal waar. Ik denk dat we ook daar meer overlap hebben dan we zouden denken. Wij maken natuurlijk geen shirtjes of flessenopeners. Maar dat zou zomaar kunnen. Samen met Richard dan.

Next level

Merchandise.nl gaat in dat opzicht eigenlijk verder waar een bedrijf als Market-it meestal ophoudt. Daarom is een bedrijf als Merchandise zo’n logisch verlengstuk van ons. Ken jij een goede ondernemer die tegen zijn klant gaat zeggen dat iets niet kan? Nee! Je zegt eerst ‘ja’ en gaat dan kijken hoe je het waar gaat maken. “Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het kan.” Wanneer jouw klant op zoek is naar iets tastbaars – shirts, relatiegeschenken, caps, buttons, USB-sticks, en weet ik wat nog meer – helpt Merchandise je om dat stemmetje in je hoofd te sussen die zegt ‘waarom heb ik ook alweer ja gezegd?’.

Want het gaat er uiteindelijk gewoon om dat de klant tevreden is. En dat je het die klant zo makkelijk mogelijk maakt. Zo hebben ze samen met Radish Concepts bestelmodule Wilson ontwikkeld. Die helpt je met het bestellen van gepersonaliseerde relatiegeschenken voor verschillende vestigingen, geeft klanten of werknemers de mogelijkheid zelf een geschenk uit te zoeken, en zorgt voor eenvoudige nabestelling van werkkleding. Vind ik vet. (Maar serieus, kan iemand me uitleggen waarom-‘ie Wilson heet en waarom ik dat een gave naam zou moeten vinden? Richard?)

(EDIT: Wilson helps you pick-it – Richard)

In dit stukje heb ik het over Cor de schijtende scholekster

Als schrijver benijd ik Richard wel eens om de vlotheid van zijn pen. Ik bedoel, ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen om het landelijk nieuws te halen, laat staan met de uitwerpselen van een lokale vogel. Als je ooit Richards Twitter-feed ziet, of de vacatureteksten die hij schrijft, weet je wat ik bedoel. Hij is doeltreffend onconventioneel.

Richard houdt niet van de gebaande paden. Ik denk dat dit aan de basis ligt van het succes van Merchandise. Je merkt het aan alles: Merchandise.nl denkt met je mee. Toen Luxor Live de deuren opende bedacht Merchandise, jawel, een custom flessenopener in de vorm van het logo. Hoe gaaf is dat?

Nou? Wat zei ik?

‘D’oh!’ – Homer Simpson

Natuurlijk heb je als klant het laatste woord. Natuurlijk kun je altijd nee zeggen. Maar ze denken met je mee en geven je toffe opties. De beste ideeën zijn degenen waarvan je achteraf denkt ‘waarom had ik dat zelf niet bedacht?’. Maar dat doe je niet. Daar zijn anderen voor. Wij, van Market-it, binnen ons vakgebied; Richard met Merchandise.nl in het zijne.

Ik heb van Richard geleerd dat je soms, net zoals Cor, schijt moet hebben aan bestaande conventies. Dan kun je pas echt vette dingen doen voor jezelf en voor je klanten.

Dit blog is geschreven door Stijn Lamers, tekstschrijver bij Market-it.

Deze post is geschreven door

Ik schreef al 1 posts op Brand Merchandise.

Volg mij:

Reacties zijn gesloten.