Over merchandise en merchandising

Staffels en inkoop van textiel

 

25 stuks? Of toch 100? Het kan moeilijk zijn om in te schatten hoeveel artikelen je moet bestellen. In deze blog bespreken we de inkoop van textiel en waar je op kunt letten.

Het inkopen van artikelen werkt met staffels, dit zijn vooraf vastgestelde hoeveelheden. Bij de inkoop van textiel gebruiken we staffels van 25-50-100-250-500 stuks. Hoe meer stuks je bestelt, des te voordeliger wordt de inkoopprijs per artikel. Dit heeft alles te maken met de vaste kosten per bestelling.

Inkoop van textiel

Het verwerken en voltooien van een bestelling kost tijd en geld, ongeacht het aantal artikelen dat je bestelt. Er moet een offerte aangemaakt worden en eventueel een design of bewerking van je ontwerp. Daarnaast is er de drukproef, het contact met leveranciers en de verzendkosten van de bestelling. Maar ook de instelkosten voor het maken van een raam voor een zeefdruk. Dat is een eenmalige aanschaf, of er nou 25 of 250 shirts van worden gedrukt.

Foto door emarts, Unsplash

Deze vaste kosten worden verdeeld over het aantal artikelen in je bestelling. Daarom zijn de kosten per product bij een staffel van 25 stuks hoger dan een staffel van 100 stuks. Als je kiest voor een hogere staffel is dat uiteindelijk voordeliger. Het is wel een grotere investering in één keer.

Bij een hogere staffel ligt de marge per artikel hoger, dus je hoeft in verhouding minder artikelen te verkopen om uit de kosten te komen.
Even twee simpele rekenvoorbeeld om dit wazige verhaal wat duidelijker te maken.

Voorbeelden staffels en inkoop van textiel

Stel je voor: je twijfelt tussen het bestellen van 25 of 100 tank tops met een 3-kleuren bedrukking. De prijs per tank top is afhankelijk van de staffel en de soort tank top die je kiest.
In de volgende afbeelding zie je de inkoopprijs per tank top met bijbehorende staffel.

Op bedruktetshirts.nl zijn onze drukkosten per artikel te vinden.
In onderstaande afbeelding is te zien dat het bijna €6 per artikel aan drukkosten scheelt als je voor een staffel van 100 stuks kiest.

De BTW en eenmalige verzendkosten komen er per bestelling bij. Met deze gegevens kan je gemakkelijk de totale kosten per tank top uitrekenen, afhankelijk van de staffel die je kiest.

 

Gildan 5000 met 1 kleur opdruk

Nog een voorbeeldje: je bestelt 100 zwarte Gildan 5000 t-shirts met een witte opdruk van je logo. De inkoopprijs voor 100 stuks is plusminus € 440 inclusief BTW en verzendkosten.

Je verkoopt je t-shirts voor € 15 per stuk. Als je alle 100 t-shirts verkoopt zou je dus € 1500 omzet hebben.

 

Afbeelding door Gerd Altmann, Pixabay

Om uit de kosten te komen hoef je ‘slechts’ 30 shirts te verkopen. Alles wat je meer verkoopt is winst. Dat je een paar shirts overhoudt zou dus geen probleem moeten zijn.

Het is altijd verstandig om er rekening mee te houden dat je niet ‘alles’ wat je inkoopt ook daadwerkelijk verkoopt.

De overgebleven shirts kun je weggeven, bijvoorbeeld aan vrijwilligers achter de bar of de geluidsman. Het kan sowieso nooit kwaad als de programmeur of geluidsman van een zaal een shirt van jouw band draagt 😉

Verder in de blogserie kun je meer lezen over wat je kunt doen met overschot aan merch of kleding.

Inkoop van textiel: een hogere staffel of toch niet?

Foto door Jeff Sheldon, Unsplash

Tijdens de voorbereiding wordt goed gekeken naar de wensen van de klant en welke staffel dan het voordeligst is. Als je net begint met je kledinglijn of het verkopen van merch, kun je je afvragen of het wel nut heeft om een hogere staffel te bestellen. Het kan zijn dat je als beginnende artiest moeite hebt om 25 shirts te verkopen, vraag jezelf dan af of het nodig is om er meteen 100 te bestellen.

Voor een grotere artiest of bekender merk die regelmatig merch of kleding verkoopt is het misschien juist wel aan te raden om een hogere staffel te bestellen. In plaats van artikelen bij te bestellen, kun je ervoor kiezen om in één keer een hogere staffel in te kopen, voor je webshop bijvoorbeeld.

Vooral als het gaat om populaire artikelen die het altijd goed doen bij de doelgroep, zoals een logoshirt of logopatch. Deze artikelen kun je zowel op je webshop als tijdens een show of tour verkopen.

 


Nog even op een rijtje:

  • Staffels voor textiel: 25-50-100-250-500;
  • Hoe meer artikelen je bestelt, des te voordeliger wordt de prijs per stuk. Vraag jezelf eerst af of het wel nut heeft om voor een hogere staffel te gaan;
  • Bestel van je populaire hardlopers meer in één keer, logoshirts of -patches bijvoorbeeld.

Tot de volgende!

Andere blogs uit deze serie

  1. Alles wat er te weten valt over merchandise
  2. Hoelang voor je show moet je je merchandise bestellen?
  3. Merchandise bijbestellen en naleveren op tour
  4. Levertijd van een custom made kledinglijn
  5. Custom made producten
  6. Wat beïnvloedt de levertijd van een bestelling?
  7. Denk verder, gelegenheden van merchandise in de toekomst
  8. Een budget opstellen voor je merch of kledinglijn
  9. Staffels en inkoop van textiel

Deze post is geschreven door

Stagiaire bij Merchandise.nl van september t/m december 2017 - derdejaars studente communicatie aan Fontys ACI in Tilburg

Ik schreef al 16 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: