Over merchandise en merchandising

Open brief aan onze klanten…

 

Het gebeurt gelukkig niet zo heel vaak, maar af en toe hebben we wel eens een (nieuwe) klant die verontwaardigd reageert omdat wij een (soms gedeeltelijke) vooruitbetaling verlangen, of een spoedtoeslag in rekening brengen.

Om te verduidelijken waarom we dit doen heb ik onderstaande ‘open brief’ geschreven.

Beste klant,

Hartelijk dank voor uw interesse in onze producten.

Wij begrijpen dat u het vervelend vindt om vooruit te moeten betalen; wij leveren ook het liefst (iedereen) netjes op factuur met een betalingstermijn. Helaas voor ons, en u natuurlijk, blijft er steeds een aanzienlijk percentage van onze klanten die op factuur geleverd krijgen ‘niet zo’n haast te hebben’ met betalen.

Omdat ons bedrijf echter al 7 jaar lang gestaag doorgroeit, moeten wij steeds blijven investeren om uw orders te kunnen blijven produceren, en daarnaast willen wij natuurlijk onze leveranciers (en medewerkers) wél netjes op tijd betalen. Om die reden werken zij namelijk graag met ons, en kunnen wij u de beste prijzen en de snelste levertijden bieden.

Daarom, hoe jammer we het ook vinden, kunnen wij niet anders dan pas op factuur te leveren nadat wij reeds een stabiele relatie met u opgebouwd hebben, of wij u hebben verzekerd via onze kredietverzekeringsmaatschappij. Dat verzekeren is echter niet goedkoop, dat zult u begrijpen. Het is dan ook onmogelijk voor ons om u dit aan te bieden voor bedragen kleiner dan € 1000,- excl. btw.

Mocht u reeds deze stabiele relatie met ons opgebouwd hebben, dan stellen wij het enorm op prijs als u zich ook aan onze betalingstermijn zou willen houden, zoals u het ook op prijs stelt als wij ons aan onze gestelde levertermijnen houden.

Nu we het daar toch over hebben; ook wij vinden het helemaal niet leuk om spoedtoeslag in rekening te moeten brengen indien u uw bestelling snel(ler dan snel) nodig heeft. Er komt echter nogal wat extra werk om de hoek kijken indien uw order niet in onze reguliere planning past. Zo moeten wij vaak een losse bestelling voor uw grondstoffen (textiel, papier, inkten, metaal) plaatsen, waarvoor wij bij onze leveranciers orderkosten betalen. Onze planning moet vaak omgegooid worden, wat natuurlijk ook tijd (en dus geld) kost, en vaak moeten wij extra zorg dragen voor het verzenden van uw goederen (via expresslevering of koerier).

Wij doen dit graag voor u hoor, maar we verlangen er inderdaad toch een (betrekkelijk kleine) extra vergoeding voor.

Ik hoop dat u na het lezen van dit schrijven meer begrip heeft voor onze werkwijze.

Laten we samen werken aan stabiele relaties, elkaars voorwaarden respecteren, en wie weet bereiken we over enkele jaren wel weer een samenleving waar we veel vaker op basis van vertrouwen samen kunnen werken…

Met vriendelijke groet (namens ons gehele team),
Richard Theuws,
Eigenaar Merchandise.nl

Vragen of opmerkingen zijn welkom natuurlijk.

Deze post is geschreven door

Ik ben de oprichter en voormalig eigenaar van Merchandise.nl. Momenteel ondersteun ik de nieuwe eigenaars 1-2 dagen per week om resultaten te boeken op internet en het meest uit hun diverse websites te halenl. Je kunt meer over mijn diensten lezen op mijn eigen website Theuws.com. Daarnaast geef ik workshops en heb ik met vier compagnons de hardste businessclub van Nederland, de Metal BusinessClub!

Ik schreef al 346 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: Twitter | LinkedIn

Geen reacties op “Open brief aan onze klanten…”

  1. David says:

    Lijkt me een nette brief die voor iedereen duidelijk maakt waarom je in sommige gevallen vooruitbetaling of spoedtoeslag vraagt.

  2. Goed verhaal, bankje spelen moet je anders uiteindelijk natuurlijk ook weer doorberekenen aan je klanten, waarna de goeden onder de kwaden zouden lijden… Goed bezig!

  3. De boodschap lijkt me helder. Late betalers is wat mij betreft een vloek in ondernemersland. En het knullige is dat het zichzelf in stand houdt. Als je zelf (te) laat ontvangt dan ga je zelf ook weer later betalen. Tenzij je zelf een extra stuk gaat bijfinancieren.

    Het is voor velen ook een psychische grens om klanten achter de broek te zitten over de betaling. Bijvoorbeeld uit angst om de klant te verliezen (voor jou 10 anderen?).

    Eigenlijk is het te absurd voor woorden. Waarom zou je moeten uitleggen dat je graag je geld op tijd wilt?

  4. Nasmoen says:

    Ik ben er het helemaal mee eens. Ik weet er alles van, ook een eigen bedrijf met mijn partner. Het is echt niet leuk als je een betalingstermijn hebt van 14 dagen en er wordt pas na 2 maanden of langer betaald. Ook alle tijd dat je kwijt bent aan bellen of herinneringen sturen. Dus wij leverden ook pas na betaling, werkte een stuk prettiger en ik moet zeggen er waren maar weinig klanten die niet daaraan wilde mee werken.