Over merchandise en merchandising

Assortiment: unieke merchandise producten en relatiegeschenken

 

Bij het woord merchandise denken we al snel aan t-shirts, hoodies of patches. De standaard producten zeg maar. En die mogen ook zeker niet in het assortiment van bands en artiesten ontbreken.
Al zijn er een paar die nogal ‘out-of-the-box’ denken als het gaat om hun unieke merchandise producten en assortiment.

Dat bewijst de trash-metal band GWAR, die hun eigen special edition BBQ-saus in hun assortiment opnamen.
Eminem verkocht stukken baksteen van zijn ouderlijk huis terwijl de pruiken van Lady Gaga niet aan te slepen waren.
De KISS-kist voor de (letterlijk) die-hard fans van KISS. Of gesigneerde en gepersonaliseerde kotszakjes van Nick Cave.

In dit artikel kun je meer unieke merchandise producten terugvinden en eventueel zelf inspiratie op doen.

Je ziet het al, je kunt het zo gek niet bedenken. Bizarre en unieke merchandise producten zijn iets wat de echte hardcore fan dolgraag wil hebben. Je kunt jezelf onderscheiden van de rest en jezelf eens goed op de kaart zetten. Want zeg nou zelf, ga je ooit vergeten dat Rammstein een limited edition dildo-set heeft uitgebracht, met ‘apparaten op maat van eigen materiaal’? Waarschijnlijk niet.

Kun je niet iets bijzonders voor me maken?

Ja hoor, door de jaren heen hebben we genoeg ‘gekke’ aanvragen gehad voor merchandise producten, promotiemateriaal en relatiegeschenken. Sommige daarvan hebben we wegens succes zelfs vast opgenomen in ons assortiment. Een greep uit het assortiment aan bijzondere aanvragen waar je misschien niet meteen aan zult denken:

Custom-made teenslippers met logo op de zool

Luxe flesopeners in de vorm van het logo van poppodium Luxor Live

Vingerloze handschoenen met geborduurd logo in opdracht van de Amerikaanse band I Am Ghost


Of deze klassieke guitar-pin uit 1983 in een nieuw jasje.
Gecreëerd voor De Dijk ter ere van hun 25-jarige bestaan

 

Zelfs honkbalknuppels voor de harde kern van een niet nader te benoemen voetbalclub waar ik supporter van ben. (Uiteindelijk is het niet besteld, bleek toch niet zo’n verstandig idee te zijn).

Unieke merchandise producten en relatiegeschenken, waarom?

Het doel van merchandise en promotie is niet puur en alleen het verkopen van producten om geld te verdienen. Het is ook de manier om creatief gebruik te maken van diverse producten en artikelen ter ondersteuning van je merk of band. En dit allemaal om je naamsbekendheid, imago en branding te versterken.
Ook relatiegeschenken of promotiemateriaal zijn een uitgelezen kans om je positie als bedrijf in de markt te verstevigen. Uiteindelijk zal dat de verkoop van producten positief beïnvloeden.

Afbeelding door Karolina, Pexels

Probeer dus verder te denken dan datgene wat het meest voor de hand ligt. En creëer zo bijzondere producten die een fysieke vertaling zijn van datgene wat je wil uitstralen en vertellen.
Show, don’t tell.


Nog even op een rijtje:

  • Unieke merchandise producten en relatiegeschenken zijn een effectieve  manier om je te onderscheiden van de concurrentie;
  • Je kunt ermee laten zien wie je bent en waar je voor staat als merk, band of bedrijf;

Tot de volgende!

Andere blogs uit deze serie

  1. Alles wat er te weten valt over merchandise
  2. Hoelang voor je show moet je je merchandise bestellen?
  3. Merchandise bijbestellen en naleveren op tour
  4. Levertijd van een custom made kledinglijn
  5. Custom made producten
  6. Wat beïnvloedt de levertijd van een bestelling?
  7. Denk verder, gelegenheden voor merchandise in de toekomst
  8. Een budget opstellen voor je merch of kledinglijn
  9. Staffels en inkoop van textiel
  10. Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part I
  11. Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part II
  12. Je doelgroep kennen en bepalen, waarom is dat zo belangrijk?
  13. Assortiment: unieke merchandise producten en relatiegeschenken
mm

Deze post is geschreven door

Stagiaire bij Merchandise.nl van september t/m december 2017 – derdejaars studente communicatie aan Fontys ACI in Tilburg

Ik schreef al 14 posts op Brand Merchandise.

Volg mij:

Geef je mening!