Over merchandise en merchandising

Je doelgroep kennen en bepalen, waarom is dat zo belangrijk?

 

Merchandise en promotiemateriaal zijn twee uitgelezen kansen om op een onderscheidende en creatieve manier een relatie aan te gaan met je doelgroep. Waarom is het nou zo belangrijk om je doelgroep te kennen?
Lees in deze blog het antwoord en enkele tips voor een goede doelgroep analyse.

“Verkoop je alles voor iedereen, dan verkoop je eigenlijk niks voor niemand”. Een mooie quote die ik las in een blog over het belang van een goede doelgroep analyse. Niet alleen mooi gezegd, maar ook meer dan waar. Het is bijna onmogelijk om voor iedereen wat wils aan te bieden, want je kunt niet iedereen altijd tevreden houden.

Afbeelding door Pete Linforth, Pixabay

In een vorige blog uit deze serie zijn we dieper ingegaan op de maatverdeling van je merch of kledinglijn. Kennis van je doelgroep is bepalend voor de maatverdeling en het aantal artikelen van je bestelling. Dankzij een degelijke doelgroep analyse leer je jouw doelgroep kennen, en kun je zo beter inspelen op hun wensen en behoeften.
Dan verspil je ook minder tijd, energie en geld in een product of dienst dat niet of minder zal aanslaan bij je klanten of fans.

De mening van je doelgroep is dus net zo belangrijk, al dan niet belangrijker dan je eigen mening. Vraag aan mensen om je heen wat ze vinden van je nieuwe idee, design of drukproef. Je kunt het zelf supermooi vinden, maar geldt dit ook voor degenen die het uiteindelijk moeten gaan kopen?

Je doelgroep kennen: doelgroep analyse

Door je doelgroep te analyseren kom je achter de juiste informatie om je producten en diensten goed aan te kunnen bieden. Denk hierbij aan leeftijd, nationaliteit(en) en hoe je ze het beste kunt bereiken. Bijvoorbeeld online via social media of juist offline op beurzen en evenementen. Waar liggen hun interesses, wat voor type mensen zijn het? Waar werken ze en waar kopen ze hun producten? En hoe ziet hun inkomen en gezinssamenstelling eruit? Een goede doelgroep analyse is nog belangrijker voor de kledinglijn of merchandise lijn van een vlogger of YouTuber. Je producten moeten dan zo goed mogelijk aansluiten op je content en op datgene waar je doelgroep op zit te wachten.

Als je doelgroep voornamelijk uit kinderen en jongeren bestaat, is de kans groot dat ze via hun ouders/verzorgers een van jouw items willen kopen. Hier kun je bijvoorbeeld in je communicatie rekening mee houden door niet alleen je doelgroep, maar ook hun ouders aan te spreken.

Afbeelding door Thomas Malyska, Pixabay

Je doelgroep bepalen: ijkpersoon

De antwoorden op zulke vragen zullen ongetwijfeld per klant of fan variëren. Daarom is het handig om een personificatie van je doelgroep te maken, oftewel de ‘gemiddelde’ fan of klant. De harde feiten en bewijzen uit de doelgroep analyse vormen hiervoor de basis. Stel hem of haar op als een echt persoon, compleet met foto, naam en karaktereigenschappen.

Foto door Scott Webb, Pixabay

Veel bedrijven gebruiken dit soort ijkpersonen om steeds weer opnieuw elk product en elke dienst te toetsen aan hun doelgroep. Het is een snelle en efficiënte manier om erachter te komen of jouw idee voor een promotiecampagne of merchandise wel echt relevant is voor je doelgroep.

Stap dus in de schoenen van degenen die uiteindelijk bereikt moeten worden. Weet wie ze zijn, hoe ze denken en waarom ze zo denken. Dat zal je helpen om doelgerichte producten in je merchlijn of kledinglijn aan te bieden en optimaal te communiceren met je doelgroep.


Nog even op een rijtje:

  • “Verkoop je alles voor iedereen, dan verkoop je eigenlijk niks voor niemand”;
  • Vraag naar de mening van je doelgroep, die is minstens zo belangrijk als wat jij zelf van je producten vindt;
  • Maak een personificatie van je doelgroep, aan de hand van een goede doelgroep analyse.

Tot de volgende!

Andere blogs uit deze serie

  1. Alles wat er te weten valt over merchandise
  2. Hoelang voor je show moet je je merchandise bestellen?
  3. Merchandise bijbestellen en naleveren op tour
  4. Levertijd van een custom made kledinglijn
  5. Custom made producten
  6. Wat beïnvloedt de levertijd van een bestelling?
  7. Denk verder, gelegenheden voor merchandise in de toekomst
  8. Een budget opstellen voor je merch of kledinglijn
  9. Staffels en inkoop van textiel
  10. Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part I
  11. Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part II
  12. Je doelgroep kennen en bepalen, waarom is dat zo belangrijk?
mm

Deze post is geschreven door

Stagiaire bij Merchandise.nl van september t/m december 2017 – derdejaars studente communicatie aan Fontys ACI in Tilburg

Ik schreef al 14 posts op Brand Merchandise.

Volg mij:

Geef je mening!