Over merchandise en merchandising

Als je weet hoe iets NIET moet, weet je meer dan als je alleen weet hoe het wél moet.

 

Ik heb best een brede achtergrond; zo ben ik o.a. vertegenwoordiger, sales manager, bedrijfsleider en projectleider geweest.

Het belangrijkste wat ik ooit geleerd heb van mijn vroegere werkgevers, is hoe je dingen dus NIET moet doen. Ik ben namelijk van mening dat die informatie 100 x belangrijker is dan weten hoe je iets WEL moet doen. Een paar dingen die ik geleerd heb:

  • Groei is leuk.

    Uitbreiding is leuk, maar kijk uit als je enige doel nog groei is. Ik heb een werkgever gehad die niet kon stoppen met uitbreiden. Winkel hier, winkel daar, productje erbij, nog een serie producten enzovoorts. Het ging lang goed en het bedrijf floreerde. Echter, alle groei kost geld, want in ieder nieuw project of product moet eerst geïnvesteerd worden voor er iets mee verdiend kan worden. Als je maar bezig blijft met uitbreiden komt er gegarandeerd 1 project op je weg wat je (veel) geld gaat kosten. Deze werkgever is er ongeveer een jaar na mijn vertrek failliet aan gegaan.

  • De klant is prins.

    De aloude regel “de klant is koning” mag nooit  ten koste gaan van je eigen bedrijf.  Een eerdere werkgever  wilde zó graag een  levercontract voor een grootwinkelbedrijf dat hij zijn prijzen, levervoorwaarden en betalingsvoorwaarden dusdanig aangepast  had (een vaste prijs met minimale marge voor een periode van enkele maanden aangeboden) terwijl:

    • zijn producten  wekelijks fluctueerden in prijs
    • gegarandeerde leveringen op gegarandeerde data, terwijl levering afhankelijk was van transport per boot vanuit China, waar een marge van meerdere dagen aangehouden moet worden
    • een betalingstermijn van 90 dagen ná einde maand (en geen enorme buffer met liquide middelen)

    Kortom, onhaalbaar. Deze klant heeft dat bedrijf dan ook veel geld gekost. Dus; verkopen is leuk, maar er moet natuurlijk wél wat verdiend worden.

  • Je bent zo groot als je bent, niet zo groot als je dankzij de bank zou kunnen zijn.

    Zoals ik in een eerdere post al beschreef, hebben wij geen chique pand met dure lease-autos enzo. Ik heb namelijk bij een bedrijf gewerkt waar status boven alles ging. Elke twee jaar nieuwe (lease)auto’s, een chique bedrijfspand en een omzet van lik me vestje. Dat kán simpelweg niet zonder voldoende omzet te draaien (wat in dit geval niet zo was). Dus; éérst verdienen, dan uitgeven.

  • Win je geen geld, dan win je wel verstand.

    Één van de eerste dingen die ik ooit geleerd heb (van mijn vader, die ook een bedrijf had vroeger). Eigenlijk ligt het simpel en niet geheel in de lijn van hierboven omschreven dingen, maar toch de moeite waard om te vermelden. Er zullen namelijk áltijd dingen fout gaan, je zult altijd wel opdrachten krijgen die niet goed verlopen, je zult altijd wel hier en daar een verliespost hebben. Dat is niet erg! Je leert er namelijk altijd van (als het goed is) en (te lang)  stil blijven staan bij dergelijke vervelende situaties is vaak te veel van invloed op je functioneren. Kortom, pak je verlies, leer ervan en ga door.

Ontvang meer informatie
Voer hieronder je gegevens en je vragen in en we komen er snel bij je op terug!

Deze post is geschreven door

Ik ben de eigenaar van Merchandise.nl. Naast dit blog (dat vakgerelateerd is) blog ik ook op Theuws.com. Daarnaast geef ik workshops en schrijf ik incidenteel voor Marketingfacts.nl.

Ik schreef al 344 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: Twitter | Google+ | LinkedIn

1 reactie op “Als je weet hoe iets NIET moet, weet je meer dan als je alleen weet hoe het wél moet.”

  1. Roy Huiskes says:

    Hmm, daar zitten wel wat instinkers bij ja, iets om in het achterhoofd te houden.