Over merchandise en merchandising

Overproductie of niet?

 

Zoals ik eerder al eens enigszins beschreven heb is het altijd verstandig om goed de voorwaarden na te gaan bij de leverancier van je promotionele items, vaak zijn er bijkomende kosten voor films, zeven, instellen, borduurkaarten, kleurscheidingen enzovoorts enzovoorts.

Daarnaast blijft, bij personalisering van artikelen, er een kans op uitval bestaan. Neem het bedrukken van shirts en wat er daarbij mis kan gaan:

* niet genoeg lijm op de plank

* 5 seconden te lang onder de tussendroger

* inkt aan je handen

* zeef die blijft plakken

* shirt niet goed op de band van de droogtunnel

* droogtunnel staat iets te snel/te langzaam/te heet/te koud

En dat zijn nog niet eens alle oorzaken, maar wel zijn ze stuk voor stuk goed voor minimaal 1 shirt/kledingstuk dat verpest is en dan hebben we het op dit moment alléén nog over zeefdruk. Bij de meeste producenten (ook bij ons) staat deze uitval ook beschreven in de algemene voorwaarden. Hoewel wij gelukkig bijna altijd binnen de 5% uitval blijven, hebben we in onze voorwaarden 10% opgenomen voor alle zekerheid.

Het is natuurlijk een overweging van de minst slechte opties;

* een overproductie incalculeren (betekent prijsverhoging op alle artikelen); grootste nadeel is dat het maar in 5% van onze producties gebeurd dat er iets misgaat, waardoor de resterende 95% toch meer voor hun bestelling moet betalen

* een levering van minimaal 90% garanderen. Voor deze optie hebben wij gekozen. Heel vervelend voor diegenen die daadwerkelijk slechts 90% van de bestelde goederen ontvangen, maar gelukkig gebeurt dat zelden (gemiddeld zitten we ruim boven de 98%).

Nu ben ik wel benieuwd hoe jullie hier tegenover staan; liever een prijsverhoging en gegarandeerd minimaal het aantal bestelde artikelen, of akkoord met onze prijzen en daarmee dus ook akkoord met een (kleine) mogelijkheid dat je niet het volledige bestelde aantal ontvangt? Of hebben jullie wellicht andere ideeí«n?

Deze post is geschreven door

Ik ben de oprichter en voormalig eigenaar van Merchandise.nl. Momenteel ondersteun ik de nieuwe eigenaars 1-2 dagen per week om resultaten te boeken op internet en het meest uit hun diverse websites te halenl. Je kunt meer over mijn diensten lezen op mijn eigen website Theuws.com. Daarnaast geef ik workshops en heb ik met vier compagnons de hardste businessclub van Nederland, de Metal BusinessClub!

Ik schreef al 346 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: Twitter | LinkedIn

Geen reacties op “Overproductie of niet?”

  1. Mark Eikema says:

    Ik ben op zich wel voor een kleine prijsverhoging en een garantie voor het aantal. Zeker bij kleinere bestellingen (25 st.) kan het nl. zijn dat de shirts goed zijn, maar net twee van de drie truien misgeprint zijn. Binnen de marge, maar wel zuur voor de koper. Dus die eerste optie is mij prima.

  2. Richard says:

    Dank je voor je reactie Mark. Er zijn echter nog wat bijkomende problemen; afhankelijk van de prijsstijging zullen er dan namelijk ook mimimumaantallen per artikel (bij een 10% verhoging dus 10, bij een 5% verhoging zelfs 20) afgenomen dienen te worden, om een totale levergarantie in hoeveelheid te kunnen hanteren.

  3. toeliekont says:

    Doe mij de tweede optie maar. In het kleine geval dat je minder krijgt dan wat je besteld had , heb je pech. Kwaliteit staat voorop, klanten moeten tevreden zijn, die van jullie en die van ons! Er komt bij dat je met de eerste optie misschien bepaalde klanten uitsluit tot het over gaan van het bestellen van een kleine hoeveel heid omdat dat simpelweg te duur is. Misschien voor jullie maar kleine klanten, maar voor mij minstens zo belangrijk.