Over merchandise en merchandising

Workshops


tipsOns bedrijf is in enkele jaren tijd (we bestaan sinds 2003) van hobby-onderneming uitgegroeid tot toonaangevende leverancier van merchandising, promotiemiddelen en relatiegeschenken. Sinds onze oprichting groeien we ieder jaar stevig door, hoewel we scherp in het oog houden dat we niet meer groeien dan we aankunnen.

Op ons kantoor te Reusel zitten we inmiddels met 7 mensen, en daarnaast werken we met vele onderaannemers en freelancers, verspreid over de hele wereld. Ook hebben we in principe altijd wel vacatures openstaan, ons team kan namelijk altijd versterking gebruiken.

Omdat we geloven in het principe “je kunt geen geld uitgeven dat je niet hebt”, hebben we in beginsel alles zelf gedaan. Van website bouwen, administratie opzetten, SEO, SEA en SERM, ordersysteem opzetten, optimaliseren van bedrijfsprocessen tot het bouwen van magazijnstellingen.

Advisering en workshops

Ik ben hierdoor een allrounder geworden in direct toegepaste (internet)marketing, en het combineren van alle voorgenoemde disciplines. Praktisch dus, ik geef eenvoudige, (vaak) zelf toe te passen tips en wijzigingen die er al snel voor zullen zorgen dat je profilering online beter wordt, en je meer omzet zult kunnen behalen.

Ik (Richard; zie mijn profiel op LinkedIn) adviseer (al dan niet samen met enkele experts) al enkele jaren bevriende bedrijven en instellingen op diverse gebieden (promotie, internetmarketing, usability, bedrijfsprofilering etc.).

Ik ben echter ook beschikbaar voor algemene of op maat gesneden workshops, wederom al dan niet samen met diezelfde experts. Mocht je interesse hebben in een workshop of adviestraject, neem dan gerust contact met me op voor meer informatie.

Een korte toelichting op wat ik zoal te vertellen heb;

Luister naar je klanten en geef ze ook antwoord.

Lekkere dooddoener, niet? Toch gebeurt het nog lang niet vaak genoeg. Verwerk veelgestelde vragen in je website en/of offertes, informeer je klant duidelijk over hoe je te werk gaat. Lees je post en email goed en probeer ook iedere vraag die je klant stelt te beantwoorden. In telefoongesprekken werkt het vaak (voor zowel jezelf als je klant) goed als je de vragen die gesteld worden herhaalt voor je er antwoord op geeft.

Internetmarketing kun je ook zelf

Ik heb ze in mijn inleiding al gebruikt, de termen SEO, SEA en SERM. Dat SE betekent Search Engine (zoekmachine dus), en de O, A en RM staan respectievelijk voor Optimization, Advertising en Reputation Management. Toen ik jaren terug contact opnam met bedrijven die dergelijke services aanboden schrok ik van de tarieven en de ondoorzichtigheid in de services die me geboden werden.

Met enige hulp van bekenden die in deze branches werkzaam zijn, ben ik mezelf gaan leren hoe ik zelf kon adverteren op internet, waar ik op moest letten bij de indeling van onze websites en hoe ik social media het beste kon gebruiken. Ik heb me een paar keer flink gestoten natuurlijk, waardoor ik een aardig beeld heb hoe te werk te gaan.

Niets is belangrijker dan een prettige werksfeer

In de jaren dat ik in loondienst gewerkt heb, ben ik maar zelden echte prettige bedrijven tegengekomen; naar mijn mening vaak een combinatie van ontevreden personeel, waardoor werkgevers en/of management zich steeds harder op moeten stellen. Het gevolg is vrijwel altijd een inefficií«nt bedrijf waar dagelijks veel productiviteit en dus opbrengst verloren gaat, omdat de sympathie weg is.

Toen wij ons bedrijf begonnen en “aan personeel moesten”, hebben we dan ook besloten dat we het heel belangrijk vonden om de sfeer binnen het bedrijf optimaal te hebben. Enerzijds werkt het natuurlijk véél prettiger als je goed met elkaar omgaat, anderzijds is de productiviteit een stuk hoger.

Het mooiste van alles is dat het niet eens moeilijk is om dit te realiseren. Gun je werknemers/collega’s iets meer, laat ze meebeslissen en durf naar ze te luisteren. Vaak hebben ze nog gelijk ook.

Hoe verbeter ik mijn image en omzet

Eigenlijk durf ik wel te beweren dat ik in deze alinea niet veel meer hoef te vertellen. Als je al tot hier gelezen hebt ben je vast al geí¯nteresseerd in wat ik te bieden heb, en vertrouw je op mijn expertise.

Hoe ik bij ons bedrijf continu werk aan verbetering van image en omzet?

  • Ik blog al jaren over ons bedrijf, onze ervaringen, en allerlei andere dingen. Bij ons kun je zien hoe je je drukwerk het beste voor kunt bereiden, of hoe het nu eigenlijk werkt, enzovoorts.
  • Op onze commercií«le pagina’s proberen we altijd dusdanig duidelijk te zijn over onze producten, dat iedereen de informatie kan begrijpen, zonder betuttelend te doen
  • Onze prijslijsten en offertes zijn altijd compleet. Op offertes staat een dubbele streep, met daaronder een totaalbedrag. Je weet dus voor je besteld éxact wat je kwijt bent. Ik vind dat de normaalste zaak van de wereld, en toch zal het je verbazen hoe vaak het anders is.
  • Je vindt ons op het internet, maar we zijn wel menselijk. Onze teksten zijn voor jou geschreven, en hopelijk spreken ze je ook aan. We proberen zoveel mogelijk vakterminologie te vermijden, en je vragen te beantwoorden al voor je ze gesteld hebt.
  • Gaat er iets mis? Los het dan op. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Dat snapt (vrijwel) iedereen. Het is echter zaak er aan te werken om fouten recht te zetten en ervoor te zorgen dat je klant ondanks alles een tevreden gevoel overhoudt aan de samenwerking. Natuurlijk lukt dit niet altijd, maar zorg dat je het in ieder geval geprobeerd hebt.

Welke experts zijn beschikbaar en hoe kan ik boeken?

SEO en Conversie – Joost De Valk / Roy Huiskes
Usability en Design – René Smit / Roy Huiskes
Tekstschrijven – David Brinks

Ikzelf (Richard Theuws dus) ben algemeen redelijk onderlegd en voornamelijk bezig met het toepassen van de adviezen die ook ik van deze experts krijg.

Meer informatie of een workshop boeken?

We geven er de voorkeur aan om voorgaand aan workshops of adviestrajecten duidelijk te overleggen zodat we een redelijk concreet beeld krijgen de behoefte. Het is voldoende om even contact met ons op te nemen, en eventueel kun je vast één of meerdere data aangeven die jullie het beste schikken.