Over merchandise en merchandising

Op zoek naar schaalbaarheid… (deel 1)

 

Laat ik om af te trappen de definitie van schaalbaarheid met wat voorbeelden onderbouwen. Deze term komt namelijk voort uit de software industrie, en waar ik het vandaag over wil hebben komt het meest overeen met deze uitleg:

Schaalbaarheid
Mate waarin het systeem is voorbereid op een (voorspelde) toename van intensiever of breder gebruik.
Gevonden op http://www.wa40.nl/website/wa40-intranet

Mijn visie op schaalbaarheid: “hoe je snel veel meer kunt verkopen zonder er evenredig veel arbeid voor te verrichten.”

Klinkt goed, niet? Laten we verder gaan met voorbeelden…

Schaalbaar vs. niet schaalbaar

Schaalbaar – software

Zoals ik net al vertelde komt de term voort uit de software industrie, en dat is niet voor niets; als je eenmaal een programma hebt geschreven kun je dit in principe ongelimiteerd verkopen, zonder evenredig veel arbeid te moeten verrichten.

“Vroeger” (een paar jaar geleden is in computertermen natuurlijk gewoon echt “vroeger”) was er nog wel ‘wat’ arbeid aan verbonden (cd’s en dvd’s branden, logistiek om deze in de winkels en bij de klanten te krijgen etc), maar die was niet evenredig aan de initií«le arbeid.

Tegenwoordig schrijf je een stukje software, plant het op een website, en mensen kunnen het downloaden.

DAT is schaalbaarheid.

Je begrijpt dat 1 goed stukje software je gewoon keihard rijk kan maken. World of Warcraft is wat mij betreft een van de mooiste voorbeelden (hoewel ik persoonlijk meer van de Warcraft en Starcraft RTS-en ben).

In de eerste 24 uur dat dit spel te koop was ging het al bijna een kwart miljoen keer over de toonbank, en na ruim 3 jaar waren er 10 miljoen (ja, 10.000.000) actieve WoW accounts (die dus een vast bedrag per maand betalen om te spelen!). Kortom; dit ‘stukje software’ heeft z’n geld wel opgebracht, lijkt me.

Niet schaalbaar – bestrating leggen

Je snapt vast al waar ik naartoe wil, niet?

Die kerel die je hier rechts op je scherm ziet kan maar een X aantal stenen per uur, dag, of week leggen, en er zal ALTIJD evenredig veel arbeid moeten verrichten om meer te kunnen verkopen.

Zijn opties om meer te verkopen zijn simpelweg:

  1. Tevreden zijn met wat haalbaar is om zelf te doen
  2. Personeel aannemen die ook mee straten kunnen leggen
  3. Uitbesteden aan onderaannemers

Optie 1 is wat we vaak zien in dit soort beroepsgroepen; werken wat je werken kan, over het algemeen een leuke boterham verdienen, en is tevreden.

Optie 2 gebeurt ook heel vaak, maar levert natuurlijk veel meer risico op; zo snel je personeel aanneemt zul je continu minimaal dezelfde hoeveelheid werk binnen moeten blijven halen om te blijven verdienen. Hoe meer je groeit, hoe meer werk er nodig is, en als er een kink in de kabel komt (bijvoorbeeld een economische crisis ofzo) zou je wel eens problemen kunnen krijgen…

Optie 3; uitbesteden, daar is enige schaalbaarheid! Per slot van rekening kun je onderaannemers en zzp-ers in principe steeds vrijblijvend inschakelen naarmate de hoeveelheid werk je op je bord hebt liggen, en als je je rekensommen goed maakt, weet je vooraf hoeveel je aan iedere klus gaat verdienen.

Interessante materie?

Binnenkort ga ik verder met deel 2, waar ik ga proberen meer schaalbaarheid te zoeken en te onderbouwen in beroepsgroepen waar dat lastig is. Tot die tijd stel ik alle aanvullingen, commentaren en eigen visies natuurlijk erg op prijs!

Deze post is geschreven door

Ik ben de oprichter en voormalig eigenaar van Merchandise.nl. Momenteel ondersteun ik de nieuwe eigenaars 1-2 dagen per week om resultaten te boeken op internet en het meest uit hun diverse websites te halenl. Je kunt meer over mijn diensten lezen op mijn eigen website Theuws.com. Daarnaast geef ik workshops en heb ik met vier compagnons de hardste businessclub van Nederland, de Metal BusinessClub!

Ik schreef al 346 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: Twitter | LinkedIn

Geen reacties op “Op zoek naar schaalbaarheid… (deel 1)”

  1. Sint Smeding says:

    Vergis je niet, ook bij het leggen van bestrating is de afgelopen jaren flink geí¯nnoveerd! Machinaal straten is de nieuwe norm. Dit heeft trouwens meer met Arbo-wetgeving te maken dan met schaalbaarheid, hoewel een machine de productiviteit van een stratenmaker wel verhoogd natuurlijk.

    Alleen bij krappe werkruimten, zeer schuine taluds en bijzonder sierwerk mag nog handmatig worden gestraat. De man op de foto heeft dus waarschijnlijk pech.

  2. Richard says:

    Sint; mijn vader had een wegenbouwbedrijf en mijn broer is nog steeds in ‘die tak van sport’ aan de slag.

    De innovaties in straatwerk zijn mij bekender dan ik soms zou willen hahaha. Blijft het feit dat je met dergelijke machines ook aan een limiet komt, wat soms zelfs meer nadelen dan voordelen oplevert, maar daar ga ik het volgende keer over hebben 😉