Over merchandise en merchandising

Testlocatie voor ‘model 0’ Roland DTG Printer

 

Kleding bedrukken, daar weten we wel iets van hier bij Merchandise.nl. Of het nu om zeefdruk (meest gangbaar), transferdruk, sublimatie of een andere methode (discharge, high density, foliedruk enz) gaat; we maken en leveren het al meer dan 16 jaar.

We werken met producenten en productielocaties over de hele wereld, afhankelijk van de gewenste methodes en technieken, ordergrootte en levertijd.

Natuurlijk doen we ook een groot gedeelte in eigen beheer, en daarvan doen we dan weer héél veel samen met onze buren van The Workshop Safety.

Erwin en zijn team zijn vakidioten in textieldruk die altijd klaar staan voor een spoedje tussendoor én niks liever doen dan experimenteren met nieuwe inkten, technieken en methodes.

Samen nog even een spoedje maken voor een band uit Las Vegas.

DTG (Direct To Garment) Printers

In 2007 ging ik (Richard dus) voor het eerst naar een printer kijken die rechtstreeks op het t-shirt print (vandaar de naam dus), op de SGIA in Las Vegas (geen straf natuurlijk haha).

Helaas (of misschien wel gelukkig) waren de printers toen simpelweg nog niet goed genoeg om aan ons aanbod toe te voegen, en het heeft eigenlijk nog best een tijdje geduurd voor we dat wél vonden.

Jarenlang bezochten we beurzen en gingen we langs bij leveranciers om machines te testen; doosje t-shirts mee, USB stickje met bestanden en printen maar. Alle merken, alle modellen DTG printers hebben we bekeken; van instapmodellen tot machines die meer kosten dan de duurste Ferrari die ik zo kan vinden.

Het bleef echter lang een techniek die moeilijk te integreren was; de kwaliteit (die lang te wensen overliet), productiesnelheid (érg laag) en (te) hoge prijs maakten het geen evidente keuze om een DTG printer aan ons aanbod toe te voegen.

Natuurlijk zaten er ook voordelen aan, en toen we tevreden waren over de kwaliteit van de prints hebben we die eens op een rijtje gezet;

  • Mogelijkheid om On Demand te gaan printen
  • Full Color prints al mogelijk vanaf slechts 1 stuk
  • Mooier over ritsen e.d. printen (altijd lastig in zeefdruk)

Maar goed, dan nog moet je daar wel voldoende orders voor hebben om zo’n printer rendabel in te kunnen zetten (en dan heb ik het over een instapmodel dus, zéker niet over die andere units haha).

Het omslagpunt waarop zeefdruk voordeliger wordt ligt voor een bedrukking in 1 kleur bijvoorbeeld op 9 stuks, en bij meer dan 7 kleuren op 100 stuks; dus alleen orders die daarbinnen vallen komen in aanmerking.

Ons bedrijf verandert continu…

Als de wereld continu verandert moet je daar als bedrijf iets mee, en dat doen we hier ook (wist jij dat we in 2003 eigenlijk begonnen zijn met een eigen kledingmerk bijvoorbeeld?).

De afgelopen jaren is de samenwerking met The Workshop bijvoorbeeld steeds intenser geworden (binnenkort meer daarover), en werken we op meerdere vlakken samen.

Vorig jaar hebben we besloten om samen te gaan investeren in toekomstige ontwikkelingen, machines en software. Per slot van rekening hebben we ze allebei nodig en is er vrijwel geen overlap in onze werkzaamheden; we zijn veel meer aanvullend dan concurrerend.

Enfin, tijd voor een DTG printer dus!

Vorig jaar hebben we bij Erwin een geconditioneerde productieruimte ingericht om te kunnen drukken in optimale condities (wat bij een DTG printer echt wel handig is).

Toen we ons laatste rondje vergelijkingen aan het maken waren op de Sign & Print expo in Gorinchem kwam één van onze leveranciers met een VERRASSEND leuk aanbod; Roland DG (ja die van de synthesisers enzo, maken sinds 1981 ook printers) had namelijk hun allereerste DTG printer ontwikkeld en zocht een testlocatie om dat ding eens onder handen te nemen.

Het is een VOLLEDIG ander model dan eigenlijk alle printers die momenteel op de markt zijn, en de Business Development Unit zocht naar een bedrijf met voldoende diversiteit in producties om alle aspecten van hun nieuwe machine te testen, en input te leveren voor het definitieve model 🙂

Op de voorgrond zie je de Roland printer.

Op zich natuurlijk een eer, maar, zo’n model is natuurlijk nog niet stabiel en dus ook nog niet klaar om als échte productiemachine te dienen. Hij is ook nog niet te koop op de website van Roland.

Er is nog slechts één ander model in gebruik (op een testlocatie in de UK), waar ze weer nét iets anders werken dan wij en er dus ook een ander soort feedback van komt.

Aangezien zowel Merchandise.nl als The Workshop nog in de opbouwende fase zitten om orders te genereren die geschikt zijn voor DTG en we onze grotere producties prima afgedekt hebben hebben we hier zeker de ruimte voor.

Onze leverancier was ook nog eens zo vriendelijk om naast de Roland printer ook een tweede model neer te zetten (én een machine om de kleding voor te behandelen, én een extra droogtunnel), zodat we bij eventuele probleempjes met de nieuwe printer toch altijd onze ordertjes weg kunnen draaien!

1 week testen; 6 kantjes opmerkingen 🙂

We hebben de DTG printer nu een week in gebruik* en hebben dan ook ondertussen onze eerste bevindingen doorgegeven aan Roland. 6 kantjes met op- en aanmerkingen, die ik jullie voor het grootste deel ga besparen.

Eerst het goede nieuws, maar daar hadden we ook geen twijfels over, de printkwaliteit van de Roland is BIJZONDER goed.

Slecht nieuws is er eigenlijk niet, maar wel, zoals verwacht, een flink aantal opmerkingen met betrekking tot de workflow, gebruiksvriendelijkheid, software, rip en andere dingen.

Gisteren kwam er een delegatie van Roland Japan (het hoofdkantoor dus) langs om onze input te bespreken.

Het was een zinvol gesprek waarin we een aantal van de belangrijkste knelpunten besproken hebben zodat Roland een actieplan kan maken om de printer te verbeteren.

De komende maanden gaan ze zoveel mogelijk aanpassingen aan ‘model 0’ doen bij ons ter plaatse, maar een aantal ervan zullen ook pas bij het volgende model doorgevoerd kunnen worden.

* Die andere printer stond er al iets langer, vandaar dat we al On Demand orders aan het wegdraaien zijn de laatste tijd.

Wat jullie binnenkort kunnen verwachten…

We hadden natuurlijk al wat plannen en gaan de komende tijd hard aan de slag om jullie wat nieuwe mogelijkheden te bieden:

  • Voor artiesten, festivals, ontwerpers en kledingmerken: Je eigen webshop met kleding die niet op voorraad hoeft te liggen maar On Demand gedrukt wordt. (aanvragen zijn al welkom, online in augustus/september)
  • Een platform waar je zelf een design voor kleding kunt uploaden, verkoopprijs kunt bepalen en verkopen aan consumenten (oktober/november)
  • Een eenvoudige bestelwebsite voor bedrukte kleding in kleine (en grote) oplages (september/oktober)

Heb je interesse, vragen, of ben je nieuwsgierig wat we nog meer in huis hebben? Bel of mail gerust om een afspraak te maken. Vanaf 30 juli is er weer ruimte om langs te komen.

Ontvang meer informatie
Voer hieronder je gegevens en je vragen in en we komen er snel bij je op terug!

Deze post is geschreven door

Ik ben de eigenaar van Merchandise.nl. Naast dit blog (dat vakgerelateerd is) blog ik ook op Theuws.com. Daarnaast geef ik workshops en schrijf ik incidenteel voor Marketingfacts.nl.

Ik schreef al 344 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: Twitter | Google+ | LinkedIn