Over merchandise en merchandising

Behoeftes van klanten.

 

Ik ontving een mailtje van René  met  de vraag of we nog  complete (One Stop) pakketten aan merchandise leveren. Voorheen boden we deze aan in drie ‘soorten’:

1: Beginners – kleine hoeveelheden shirts, buttons en stickers, in 1 kleur bedrukt.
2: Gevorderden – wat grotere hoeveelheden van dezelfde artikelen, in maximaal 2 kleuren bedrukt.
3: Gevestigden – shirts, caps, buttons, stickers, in maximaal 4 kleuren.

Helaas bleek echter dat de pakketten niet aansloten bij de wensen van onze klanten. Verkopen waren minimaal en eigenlijk leverden de pakketten alleen vragen op als “wat ik als ik de buttons niet nodig heb?“. Natuurlijk is het ook een complex geheel, want als een pakketprijs opgebouwd is op basis van 2-kleurendruk op de shirts en stickers  is het pakket te duur voor een 1 kleurendruk en kunnen we voor die prijs absoluut géén 3-kleurendruk leveren.

Na ettelijke pogingen en aanpassingen hebben we destijds besloten  het hele pakkettengebeuren te skippen, per slot van rekening wogen de kosten (vooral qua tijd) niet op tegen de baten. Nu werken we met een aanbiedingenpagina, die ondertussen bewezen heeft wél te werken.

Maar goed; ik persoonlijk geloof nog steeds in het aanbieden van pakketten en ben daarom momenteel aan het nadenken over een nieuwe methode, bijvoorbeeld een procentuele korting op basis van het aantal verschillende producten (dus, shirts + stickers + buttons = 5% korting o.i.d.).

Natuurlijk horen we ook graag jullie meningen.

Deze post is geschreven door

Ik ben de oprichter en voormalig eigenaar van Merchandise.nl. Momenteel ondersteun ik de nieuwe eigenaars 1-2 dagen per week om resultaten te boeken op internet en het meest uit hun diverse websites te halenl. Je kunt meer over mijn diensten lezen op mijn eigen website Theuws.com. Daarnaast geef ik workshops en heb ik met vier compagnons de hardste businessclub van Nederland, de Metal BusinessClub!

Ik schreef al 346 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: Twitter | LinkedIn

Geen reacties op “Behoeftes van klanten.”

  1. René says:

    Zelf speel ik al zo’n 9 jaar in bands en de merchstand is altijd redelijk goed bezocht. Er wordt dus best vaak nieuwe merch gedrukt met name als je tours doet. Wat ik bij ons merk is dat we atijd kijken naar het budget en daar iets leuks voor uitzoeken.

    Je kunt in 3 pakketten werken wat jezelf al geprobeerd hebt, maar het zou zelfs ook nog zo kunnen:

    Ik heb 300 euro te besteden; Ik heb 500 euro te besteden; Ik heb 750 euro te besteden.

    Voor deze groepen maak je pakketjes. Misschien dat de ene band gewoon een paar hoodies wil en stickers. De andere wil graag alleen maar shirts. De één heeft meer de besteden dan de andere. Je helpt hun met het maken van een keuze.

  2. Richard says:

    Uitgaan van het te besteden bedrag is an sich inderdaad een goed plan. Eens kijken wanneer ik tijd kan maken om daarvoor e.e.a. samen te stellen.

  3. Pim says:

    Wij kijken inderdaad ook naar het budget en dan naar de mogelijkheden. En dat budget is altijd laag 🙂

  4. Richard says:

    Update; ik heb de mogelijkheden nog even bekeken, maar kom eerder op pakketten van 400, 800 en 1200 euro uit. De mogelijkheden zijn namelijk ontzettend beperkt en als ik naar de orders van de afgelopen weken kijk is er nooit een vast stramien in artikelen of bestellingen.

    De meerwaarde van 100 buttons of 500 stickers tegen een aantrekkelijke prijs is voor onze klanten minimaal, dat bleek vorige keer namelijk al.

    Ik bekijk de komende weken nog of ik het op een andere manier op kan lossen.

    Eerst maar eens nieuwe november-acties verzinnen.