Over merchandise en merchandising

Met wat voor tuk tuk haal jij je klanten binnen?

 

Tuk_Tuk Ik ben net terug van Bangkok, waar we enkele van onze leveranciers (o.a. een producent van milieuvriendelijke items, binnenkort meer daarover!) bezocht hebben en meteen een korte vakantie gehouden hebben.

We hebben enkele prachtige ervaringen gehad, zoals fietsen met Co van Kessel, eten bij Sirocco, een bezoek aan het Grand Palace, en natuurlijk een ritje in een tuk tuk.

Je kunt in een tuk tuk gewoon als taxi gebruiken, om van A naar B te komen, maar er zijn ook ‘gesponsorde’ ritjes, waar wij er één van gehad hebben, en volgens mij komen ze altijd op dezelfde manier tot stand:

Je wordt op straat aangehouden door een Thai, die een gesprek met je aanknoopt en vervolgens wel wat interessante tips over Bangkok heeft. Hij vraagt je om je kaart, pakt een pen uit zijn zak, en begint interessante bezienswaardigheden aan te kruisen, allemaal vlák bij elkaar. Eén van deze bezienswaardigheden MOET je vandaag zien, want morgen zal deze gesloten zijn (of er is vandaag vuurwerk, of iets dergelijks).

Tijd om in te stappen!

Vervolgens zegt hij dat hij wel een tuk tuk voor je kan regelen die je voor 40, 20 of zelfs 10 Bath (1 Bath is plm 2.2 cent) al deze dingen kan laten zien. Nadat je in de tuk tuk gestapt bent gaat begint de tour, en word je direct naar een prachtige tempel gebracht. Daar aangekomen kom je een andere vriendelijke Thai tegen, die je vertelt over de tempel (of een willekeurige andere bezienswaardigheid), en ook over andere dingen die je in Bangkok écht zou moeten doen.

Hij vraagt natuurlijk ook waar je vandaan komt, en, wonder boven wonder, hij heeft zelf ook in een Europees land gewoond, niet ver van jou vandaan! In ons geval was het Zwitserland. Verder vertelt hij dat je onder andere écht een bezoekje brengen aan een sieradenwinkel, je kunt daar ringen kopen zoals de zijne (die hij natuurlijk even laat zien), die maar 1500 euro kosten, maar in Europa zeker het dubbele opbrengen! Als je weer in de tuk tuk stapt voor de volgende bezienswaardigheid, vraagt de chauffeur je vriendelijk of je het erg zou vinden om even een paar winkels te bezoeken, hij krijgt daar namelijk benzinegeld voor.

De winkels

De eerste winkels die je bezoekt, zijn DUUR, en het personeel is niet bijzonder vriendelijk. Als je probeert te onderhandelen trekken ze zich al snel terug, zodat je snel weer de winkel uitloopt. Vervolgens kom je bij winkels die hetzelfde spul verkopen (of het nu sieraden, kleding of souvenirs zijn), maar waar de initií«le prijsstelling al lager ligt, en het personeel een stuk vriendelijker met je om gaat.

Buy Buy Buy!

Hier komt het stuk waar je iets koopt, of niet. Dat ligt natuurlijk aan jezelf. In veel gevallen zul je minstens 1 maal “iets” kopen, al zijn het maar enkele souvenirs van een paar euro. Nét als je op het punt staat om te zeggen dat je die winkels wel zat begint te worden komt je rit ten einde, en word je dankbaar afgezet op een plek naar keuze, om een beetje verder de tourist uit te gaan hangen…

Natuurlijk heb je direct in het begin al door dat je ‘erin geluisd wordt’, want een Thai zal je nooit zomaar aanspreken, tenzij deze iets van je wil. Daarnaast zijn de tuk tuk- en taxiritten goedkoop, maar niet zó goedkoop. Toch vind ik persoonlijk dit soort gebeurtenissen erg interessant, omdat het me de mogelijkheid geeft de geraffineerde verkooptechnieken te analyseren. Laten we dat eens gaan doen:

  1. Zowel de eerste persoon die je aanspreekt, als je chauffeur, als de Thai die je ontmoet bij de bezienswaardigheid, zijn enorm sympathiek. Je bent dus snel geneigd deze personen aardig te vinden.
  2. De persoon met wie je bij de bezienswaardigheid in gesprek raakt, weet je heel treffend uit te leggen hoeveel voordeel er te halen is en hoeveel meerwaarde je mogelijke investeringen kunnen hebben.
  3. Het relaas van je chauffeur over zijn gezin met 4 kinderen en zijn moeite om rond te komen wekken je medelijden, waardoor je hem graag het plezier doet om even wat winkels te bezoeken
  4. Nadat je bij de niet-zo-leuke winkels geweest bent kom je op plekken waar je dus een stuk goedkoper uit bent, en je ook nog eens vriendelijker te woord gestaan wordt. Iedereen die eerst iets duurs gezien heeft zal automatisch meer geprikkeld worden bij het zien van lagere prijzen.
  5. De aardige chauffeur laat je, net voor je een goedkope souvenirwinkel binnenstapt, weten dat hij ook een percentage krijgt, en aangezien de prijzen toch al laag zijn, gun je hem ook wel een extraatje. Hij brengt je per slot van rekening voor een laag bedrag op allerlei plekken.

Kortom; er wordt hier goed ingespeeld op je gevoel, je krijgt meer dan genoeg redenen om iets aan te schaffen en ik kan me zo voorstellen dat er een aardige ROI behaald word! Voor alle duidelijkheid; wij hebben zelf ook voor zo’n 250 euro uitgegeven tijdens onze tuk tuk extravaganza.

De moraal van het verhaal

Ja, ik moet natuurlijk de titel van dit blogstuk nog verklaren he; tot nog toe heb je alleen gelezen over mijn ritje met een tuk tuk en hoe we dat ervaren hebben…

Persoonlijk ben ik van mening dat zo’n tuk tuk netwerk als hierboven beschreven niets met ‘erin luizen’ te maken heeft, maar dat het simpelweg een effectief verkoopinstrument is, en er op internet ook voldoende tuk tuks te vinden zijn. Nu, laat ik deze website als voorbeeld nemen…

Hoe ben je hier in eerste instantie terechtgekomen?

Heb je misschien die aardige meneer Google gevraagd hoe je een shirt moet ontwerpen of wat het verschil tussen RGB, CMYK en PMS is? Heeft die aardige meneer toen Brand Merchandise op je kaart aangekruist en ben je in onze digitale tuk tuk gestapt?

Toen je op dit blog verder begon te lezen, vond je ons toen aardig? Per slot van rekening kost het je NIKS (dat is nog minder dan 10 bath!) en geven we je toch uitleg en advies! Hebben we je goed uit weten te leggen wat je wilde weten toen je aan je zoektocht begon?

De waarheid!

Nou, laat ik dan heel eerlijk tegen je zijn; ook dit blog is er omdat wij geld willen verdienen. Ik schrijf graag, en vind het leuk om te vertellen over wie we zijn, wat we doen, en hoe we dat doen, maar we hopen natuurlijk ook dat je, nadat je ons weblog gelezen hebt, uiteindelijk iets gaat bestellen, zodat we aan je kunnen verdienen. Oh, en ik heb 3 kinderen (en een hond).

Brand Merchandise.nl – uw tuk tuk over merchandise en merchandising!

Ontvang meer informatie
Voer hieronder je gegevens en je vragen in en we komen er snel bij je op terug!

Deze post is geschreven door

Ik ben de eigenaar van Merchandise.nl. Naast dit blog (dat vakgerelateerd is) blog ik ook op Theuws.com. Daarnaast geef ik workshops en schrijf ik incidenteel voor Marketingfacts.nl.

Ik schreef al 344 posts op Brand Merchandise.

Volg mij: Twitter | Google+ | LinkedIn