Over merchandise en merchandising

Merchandise en promotiemateriaal: Waarom is branding belangrijk?

 

Om een goede corporate brand neer te zetten is samenhang binnen je assortiment belangrijk, het eenduidig doorvoeren van de huisstijl, het logo, kleuren, lettertypen. Een brand is als het ware het gezicht van een organisatie, het is waar consumenten je aan herkennen.

Eensgezindheid en consistentie binnen een merk, de huisstijl en alle producten zorgen voor herkenbaarheid en vertrouwen vanuit de klanten en fans. Het geeft ze de zekerheid dat ze datgene krijgen wat ze verwachten. Dat maakt het weer makkelijker om in te spelen op de wensen en behoeften van je doelgroep, dus het helpt je om de verwachtingen van consumenten te managen.

Consumenten kunnen zich makkelijker en sneller emotioneel binden aan een merk. Dat betekent uiteindelijk dat ze graag willen uitdragen dat ze erbij horen en dat ze daar ook trots op zijn.
Dit is dan ook de grootste reden waarom fans het tourshirt aanschaffen bij een concert. Of waarom iemand maandenlang na afloop van een festival nog steeds met datzelfde zweterige bandje om de pols rondloopt. Gewoon zodat ze ‘ik was daarbij’ of ‘ik hoor daarbij’ kunnen zeggen. Het is voor hun een manier om zich te onderscheiden van anderen.

Drukproef van de merchlijn van Jelly, vlogger en YouTuber

Tijdens het realiseren van elke aanvraag werken we naar een vooraf gesteld doel toe. Het merk en de huisstijl worden altijd als rode draad gebruikt.
In bovenstaande afbeelding is een voorbeeld te zien van een foto-realistische drukproef. De drukproef is een visuele weergaven van hoe het eindproduct eruit komt te zien. Dit is een mooie manier om te beoordelen of de producten daadwerkelijk aansluiten op het merk, en of ze visueel herkenbaar en onderscheidend zullen zijn.

Waarom is branding belangrijk? Promotiemateriaal en bedrijfskleding

Slim gebruik van promotiemateriaal voor bedrijven en organisaties zorgt voor een boost van de naamsbekendheid en geloofwaardigheid van je merk. Het is een uitgelezen kans om onderscheidend te zijn ten opzichte van de concurrentie. Vaak zijn promotie en reclame ook de eerste indruk die een klant of prospect heeft van een bedrijf. En hier kan je zelf echt een grote invloed op hebben.

Custom made meubels, een voorbeeld van een uniek promotiemiddel

Promotiemiddelen kunnen verder gaan dan een ‘standaard’ sleutelhanger of banners. Zo hebben we onlangs voor het bedrijf Coolen Installatietechniek complete meubels gemaakt, volledig in de huisstijl van het merk. Het is niet alleen een uniek promotiemiddel, maar ook nog eens praktisch. Ideaal om te gebruiken op kantoor of de receptie bij binnenkomst.

Het is een uitdaging om passende producten te ontwikkelen voor merchandising en/of promotiemiddelen die perfect aansluiten op het merk en wat het wil uitstralen. Maar dat is ook meteen het mooie van ons vak. Samen met onze klanten zoeken we naar de beste oplossingen en producten ter ondersteuning van het merk en de doelstellingen.

Ook op maat gemaakte bedrijfskleding of werkkleding zijn producten die je merk uitstekend kunnen ondersteunen. Van T-shirts en polo’s tot windjacks en bodywarmers. Dit zorgt wederom voor herkenbaarheid en eenheid, volledig in de stijl en kleuren van het merk.

In deze blog zijn er meer voorbeelden van unieke items en producten te vinden uit ons assortiment.

Merchandise en promotiemateriaal: De fysieke vertaling van een merk

Zonder sterk merk en een goed imago wordt het lastig om een persoonlijke band op te bouwen met klanten. En dat is precies wat bedrijven en merken nodig hebben om nog succesvoller te zijn en om uiteindelijk hun producten te verkopen.
Neem Happy Socks bijvoorbeeld. De achterliggende gedachte van hun product is om de wereld een stukje leuker te maken door de sokken die je draagt. Dat is de reden waarom mensen (waaronder ik, kuch…) tien euro uitgeven aan één paar sokken. Gekkenwerk? Misschien. Slim? Absoluut, want het werkt wel:)

Merchandise en promotiemiddelen zijn dus twee begrippen die onlosmakelijk verbonden zijn met branding en imago. Het zijn de middelen om je doel te bereiken: een persoonlijke band aangaan met je klanten en fans, het creëren van een community.

Het is de uitdaging om je creativiteit de vrije loop te laten, en zo items en producten te realiseren die je merk goed ondersteunen. Onze vakmensen, gespecialiseerd in merchandising, imago en branding, helpen je om een passende keuze te maken uit ons brede assortiment. En wat er nog niet is, kunnen we maken!


Nog even op een rijtje:

  1. Eensgezindheid en consistentie binnen een merk zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen.
  2. Merchandise en promotiemateriaal zijn de fysieke vertaling en ondersteuning van een merk.
  3. Dankzij branding en imago kun je het verwachtingspatroon van klanten inschatten en zo beter inspelen op de wensen en behoeften van je doelgroep.

In de volgende blogs bespreken we de ontwerpfase van merchandise en promotiemateriaal, en hoe je ervoor kunt zorgen dat dit zo goed mogelijk aansluit op je merk.

Tot de volgende!

Andere blogs uit deze serie

  1. Alles wat er te weten valt over merchandise
  2. Hoelang voor je show moet je je merchandise bestellen?
  3. Merchandise bijbestellen en naleveren op tour
  4. Levertijd van een custom made kledinglijn
  5. Custom made producten
  6. Wat beïnvloedt de levertijd van een bestelling?
  7. Denk verder, gelegenheden voor merchandise in de toekomst
  8. Een budget opstellen voor je merch of kledinglijn
  9. Staffels en inkoop van textiel
  10. Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part I
  11. Maatverdeling van je merch of kledinglijn – Part II
  12. Je doelgroep kennen en bepalen, waarom is dat zo belangrijk?
  13. Assortiment: unieke merchandise producten en relatiegeschenken
  14. Branding, imago en merchandise: wat heeft het met elkaar te maken?
  15. Merchandise en promotiemateriaal: Waarom is branding belangrijk?
  16. Aan alles komt een eind…
mm

Deze post is geschreven door

Stagiaire bij Merchandise.nl van september t/m december 2017 – derdejaars studente communicatie aan Fontys ACI in Tilburg

Ik schreef al 16 posts op Brand Merchandise.

Volg mij:

Geef je mening!